جک فروت یک میوه خاص است که به نان صحرایی نیز معروف می باشد. این میوه عجیب و غریب که برای سلامت و تندرستی محبوبیت زیادی پیدا کرده به خاطر طعم شیرین، آبدار و بافت گوشتی اش معروف شده است. حتی برخی از رستوران ها از جک فروت برای پختن برگر گیاهی استفاده کرده و به نوعی طعم برگر مرغ را با استفاده از جک فروت برای گیاهخواران ایجاد می کنند. درخت جک فروت بومی هند است اما در سراسر آسیای جنوب شرقی، آمریکای جنوبی، آفریقا و کارائیب به طور گسترده رشد می کند. این میوه به تازگی در ایران نیز کاشته می شود.

یکی از قابل توجه ترین فواید جک فروت برای سلامتی فیبر بالای آن است. یک فنجان جک فروت حاوی حدود 3 گرم فیبر غذایی است که حدود 12 درصد از مصرف توصیه شده روزانه را تشکیل می دهد. فیبر نقش مهمی در حفظ هضم سالم با کمک به حرکات منظم روده و جلوگیری از یبوست دارد. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که رژیم های غذایی سرشار از فیبر می تواند خطر بیماری قلبی، سکته مغزی، چاقی و انواع خاصی از سرطان را کاهش دهد.

فواید جک فروت به صورت لیست

  1. سرشار از مواد مغذی: جک فروت منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری از جمله ویتامین C، پتاسیم و فیبر است.
  2. هضم را تقویت می کند: محتوای فیبر بالای جک فروت به منظم بودن روده و جلوگیری از یبوست کمک می کند.
  3. ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند: جک فروت حاوی پتاسیم است که می تواند به تنظیم سطح فشار خون کمک کند.
  4. تقویت سیستم ایمنی: ویتامین C در جک فروت یافت می شود و با افزایش تولید گلبول های سفید به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.
  5. ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد: جک فروت حاوی آنتی اکسیدان هایی است که ممکن است به محافظت در برابر سلول های سرطانی کمک کند.
  6. جایگزین گوشت عالی برای گیاهخواران: جک فروت در هنگام پختن بافتی شبیه به گوشت مرغ است. این یعنی جک فروت یک جایگزین عالی برای گوشت خواهد بود.

مواد معدنی که در میوه جک فروت یافت می شود

  1. پتاسیم: جک فروت سرشار از پتاسیم است که به تنظیم فشار خون و کاهش خطر سکته و بیماری قلبی کمک می کند.
  2. کلسیم: جک فروت حاوی کلسیم است، یک ماده معدنی ضروری برای استخوان ها و دندان های قوی.
  3. آهن: جک فروت منبع خوبی از آهن است که در انتقال اکسیژن در سراسر بدن نقش دارد.
  4. منیزیم: جک فروت منیزیم را تامین می کند که در عملکرد عضلات و اعصاب و همچنین سلامت استخوان ها نقش دارد.
  5. روی: جک فروت حاوی روی است که یک ماده معدنی مهم برای حمایت از سیستم ایمنی و بهبود زخم است.
  6. ویتامین C: جک فروت سرشار از ویتامین C است، آنتی اکسیدانی که از عملکرد سیستم ایمنی و سلامت پوست را به خوبی تقویت می کند.

همچنین قابل ذکر است که یک فنجان از میوه جک فروت دارای 150 کالری است که نشان می دهد این میوه برای افزایش وزن نیز غذای سالم و مناسبی خواهد بود.